Fårikål til sveitserne!

Sveitser-naboen får en venn på besøk. Han er på flyplassen for å hente nevnte venn nå. Vennen skal bo her, på sofaen vår, tror jeg. Stakkar. Den sofaen er alt annet enn god å ligge på. Men til gjengjeld så er det pubcrawl på gang i kveld, og da får vel sveitser-vennen nok innabords til at han ikke merker hvor han sover! Så det problemet løser seg selv.

Jeg har også lovet dem fårikål. Jepp, jeg fant endelig lammekjøtt som ikke koster skjorta. Fårikålkjøtt pleier da å være billig? Pinnekjøtt også? I forhold til andre typer kjøtt, mener jeg. Jeg har fått det for meg at en viss tid på året er sauetid, og da koster ikke sauen allverden. Men her koster den virkelig det hvite i øyet, som er merkelig, for jeg har aldri sett så mange sauer på ett sted. Utenom i Skotland, kanskje. De har sauer til oppover ørene her. Og da skulle det jo ikke behøve å bli så dyrt…?

Vel, vel. Fårikål skal det bli. Jeg har lagt dyret til tining og kålen i kjøleskapet. Og så er det mors oppskrift som gjelder!

Forøvrig skal jeg til Galway denne helgen! De innfødte irene jeg har snakket med, forsikrer meg om at Galway er den aller irskeste delen av Irland, og da er det jo naturlig å ta turen dit når jeg først skal utenfor Dublin-området. Jeg gleder meg! Galway er også et «gaeltacht», eller et irsk-talende område – det er en veldig merkelig kjennsgjerning at irer flest ikke snakker irsk. De snakker hiberno-engelsk, som er en absurd variant av engelsk, og av og til tar det litt tid å forstå hva de egentlig sier. Men i «gaeltact»-ene, der snakker man irsk som morsmål og engelsk som andrespråk, omtrent som i Norge. Og siden jeg har muntlig eksamen i irsk neste onsdag, tenkte jeg at en tur til Galway måtte treffe blink. Jeg kan studere samtidig som jeg ser Aran-øyene, etter sigende den mest værbitte delen av hele Irland. Og så blir de innfødte så blide når man sier god dag og takk på irsk 🙂

Språksituasjonen i Irland er helt absurd, forresten. Jeg vet ikke engang hvordan jeg skal begynne å forklare saken. Derfor har jeg funnet fram til en kortfilm (ca 10 min) som vi så på en av forelesningene; en virkelig fantastisk liten snutt om hvordan det står til med irsk – og en kinesisk kar ved navn Yu Ming som kommer til Dublin:

Herlig. Rett og slett herlig.

Vel, vel. Nå har jeg diverse forelesninger, laks til middag og en eksamen før den overnevnte pubcrawl’en. Så slán go fóill, som irene sier!

Om forfatterinnen

Lektor med engelsk, historie og kulturstudier i den intellektuelle kofferten. Jeg spiller i korps, leser andres bøker og skriver litt selv, dessuten er jeg ganske god på å bake. Det blogges om det meste her i gården, men kanskje spesielt hva som er irriterende (sinna-rants). Fun fact: jeg kan egenhendig gjøre om en liten bjørkeskog til god peisved hvis jeg har nok tid og riktige verktøy.
Dette innlegget ble publisert i Irland. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar